Wątki bez odpowiedzi | Aktywne wątki Teraz jest N sie 18, 2019 9:45 am



Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 242 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1 ... 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14 ... 17  Następna strona
 Trudne fragmenty Pisma Świętego 
Autor Wiadomość
Niesamowity Gaduła
Niesamowity Gaduła

Dołączył(a): Śr sie 01, 2018 12:38 pm
Posty: 1719
Płeć: mężczyzna
wyznanie: katolik w pełnej łączności z papieżem
Odpowiedz z cytatem
Post Re: Trudne fragmenty Pisma Świętego
Dzieki jeszcze raz.
Nie sadzisz ze slowo Eliasz znaczy to samo co poslaniec-swiadek?

_________________
Nie wyrazam zgody na pozaforumowe uzycie moich wypowiedzi osobom nie zgadzajacym sie z trescia.


Pt cze 07, 2019 1:18 pm
Zobacz profil
Niesamowity Gaduła
Niesamowity Gaduła

Dołączył(a): Śr sie 01, 2018 12:38 pm
Posty: 1719
Płeć: mężczyzna
wyznanie: katolik w pełnej łączności z papieżem
Odpowiedz z cytatem
Post Re: Trudne fragmenty Pisma Świętego
Gregor napisał(a):
sam2 napisał(a):
Uważam, że o tej [Obj.21.11]: I widziałem nowe niebo i nową ziemię; albowiem pierwsze niebo i pierwsza ziemia przeminęły, i morza już nie ma.

Czyzby mialby byc jakis podzial na Niebo i ziemie?

A jak czytasz ten tekst?
jotef Ci zaprezentował obszerne wytłumaczenie, choć bez tego oprócz Ap. Jana mówi o tym sam Bóg:
[Iz.65.17]:Oto Ja stworzę nowe niebo i nową ziemię i nie będzie się wspominało rzeczy dawnych, i nie przyjdą one na myśl nikomu.

[Iz.66.22]:Bo jak nowe niebo i nowa ziemia, które Ja stworzę, ostaną się przede mną - mówi Pan - tak ostoi się wasze potomstwo i wasze imię.
Krótko zwięźle i na temat.


Gregor, nie zrozumiales pytania.
Chodzi o podzial zbawionych na tych co beda w Niebie i na tych co beda na ziemi.
Zwroc uwage ze Blogoslawienstwa daja inne obietnice innym wierzacym.

_________________
Nie wyrazam zgody na pozaforumowe uzycie moich wypowiedzi osobom nie zgadzajacym sie z trescia.


Pt cze 07, 2019 1:25 pm
Zobacz profil
Online
Niesamowity Gaduła
Niesamowity Gaduła

Dołączył(a): Pn sty 11, 2016 2:18 am
Posty: 3825
Płeć: mężczyzna
wyznanie: nie chcę podawać
Odpowiedz z cytatem
Post Re: Trudne fragmenty Pisma Świętego
Jacob napisał(a):
Wespecjan napisał(a):
Ale przyznam szczerze, że odpycha mnie i denerwuje załatwianie przesłania tej przypowiści prymitywnym: "sprawiedliwości Boża a ludzka są różne". No i co z tego wynika? Nic konstruktywnego, nic pozytywnego.


Ale nikt nie twierdzi, że to jest główne przesłanie tej przypowieści.Przypowieść ta, pokazuje przede wszystkim, że wszyscy mogą wejść do Królestwa Bożego, także ci, którzy przychodzą w ostatniej chwili.I dopiero z tego wynika, że sprawiedliwość, jaką kieruje się Bóg, okazuje się niepojęta dla człowieka.

"Niepojęta"? Jeśli w przypowieści chodzi o gniew żydów na Boga za otworzenie zbawienia dla nie-żydów, pogan, to gdzie tu jest jakaś "Boża sprawiedliwość niepojeta dla człowieka"?

Czego nie pojmujesz? Niepojmowalne jest dla ciebie np to, że Bóg w Jezusie Chrystusie traktuje równo żydów i nie żydów? I co, to jest niesprawiedliwe po ludzku?


Pt cze 07, 2019 5:26 pm
Zobacz profil
Niesamowity Gaduła
Niesamowity Gaduła

Dołączył(a): Śr sie 01, 2018 12:38 pm
Posty: 1719
Płeć: mężczyzna
wyznanie: katolik w pełnej łączności z papieżem
Odpowiedz z cytatem
Post Re: Trudne fragmenty Pisma Świętego
Boza sprawiedliwosc jest dla czlowieka niepojeta bo odszedl od Boga.
Wracajac zaczyna ja rozumiec.

_________________
Nie wyrazam zgody na pozaforumowe uzycie moich wypowiedzi osobom nie zgadzajacym sie z trescia.


Pt cze 07, 2019 6:57 pm
Zobacz profil
Niesamowity Gaduła
Niesamowity Gaduła
Avatar użytkownika

Dołączył(a): Wt lip 28, 2015 7:34 pm
Posty: 2838
Płeć: mężczyzna
wyznanie: chrześcijanin, inne (trynitarny i biblijny)
Odpowiedz z cytatem
Post Re: Trudne fragmenty Pisma Świętego
sam2 napisał(a):
Gregor, nie zrozumiales pytania.
Chodzi o podzial zbawionych na tych co beda w Niebie i na tych co beda na ziemi.
Zwroc uwage ze Blogoslawienstwa daja inne obietnice innym wierzacym.

Ok.
Wg mnie wydaje się, że będzie taki podział.
Miejscem docelowym/ojczyzną Kościoła jest Niebo - miejsce przebywania Boga i Jezusa Chrystusa, który odszedł przygotować nam miejsce u Ojca.
Miejscem pozostałych wierzących - np. tych z 1000-letniego królestwa będzie nowa ziemia.
Jak Ci się wydaje?


Pt cze 07, 2019 7:29 pm
Zobacz profil
Niesamowity Gaduła
Niesamowity Gaduła

Dołączył(a): Śr sie 01, 2018 12:38 pm
Posty: 1719
Płeć: mężczyzna
wyznanie: katolik w pełnej łączności z papieżem
Odpowiedz z cytatem
Post Re: Trudne fragmenty Pisma Świętego
Odczytuje to tak ze po kataklizmach i wszystkich zapowiedzianych kar ziemia bedzie nowa ale w sensie odnowiona, wypalone zlo ogniem, nowe Niebo bedzie w zasadzie tym samym tylko innaczej bedzie wygladalo bo zajda duze zmiany w ukladzie planet i gwiazd.
Po tym nastapi to 1000 letnie Panowanie Chrystusa, a tymi ktorzy tam beda to ci opieczetowani, (beda zabrani z ziemi przed kataklizmami) a dopiero po tych 1000 latach bedzie sad ostateczny.

_________________
Nie wyrazam zgody na pozaforumowe uzycie moich wypowiedzi osobom nie zgadzajacym sie z trescia.


Pt cze 07, 2019 9:12 pm
Zobacz profil
Dyskutant
Dyskutant

Dołączył(a): Pn sie 18, 2014 7:51 pm
Posty: 349
Płeć: mężczyzna
wyznanie: katolik w pełnej łączności z papieżem
Odpowiedz z cytatem
Post Re: Trudne fragmenty Pisma Świętego
sam2 napisał(a):
Zwroc uwage ze Blogoslawienstwa daja inne obietnice innym wierzacym.

To, co wiadomo na pewno z Pisma i od Ojców, to to, że miejscem zbawienia jest Nowe Jeruzalem. Przeznaczeniem Abrahama i jego potomstwa (tj. Jezusa i Kościoła w Nim) jest zstępujące Nowe Jeruzalem:

Hebr. 11:10-16
(10) Oczekiwał [Abraham] bowiem miasta mającego mocne fundamenty, którego budowniczym i twórcą jest Bóg.
...
(13) Wszyscy oni poumierali w wierze, nie otrzymawszy tego, co głosiły obietnice, lecz ujrzeli i powitali je z dala; wyznali też, że są gośćmi i pielgrzymami na ziemi.
(14) Bo ci, którzy tak mówią, okazują, że ojczyzny szukają.
(15) I gdyby mieli na myśli tę, z której wyszli, byliby mieli sposobność, aby do niej powrócić;
(16) Lecz oni zdążają do lepszej, to jest do niebieskiej. Dlatego Bóg nie wstydzi się być nazywany ich Bogiem, gdyż przygotował dla nich miasto
[tj. ową ojczyznę niebieską].

Abraham oczekiwał miasta (w. 10). Sprawiedliwi ST zdążają do ojczyzny niebieskiej, gdyż Bóg przygotował dla nich miasto (w. 16). Jakie miasto? Kontekst:

Hebr. 12:22
(22) Lecz wy podeszliście do góry Syjon i do miasta Boga żywego, do Jeruzalem niebieskiego i do niezliczonej rzeszy aniołów, do uroczystego zgromadzenia


Tego właśnie miasta szukają chrześcijanie:

Hebr. 13:14
(14) Albowiem nie mamy tu miasta trwałego, ale tego przyszłego szukamy.


To właśnie miasto ukazuje wizja Apokalipsy:

Obj 21:2 I Miasto Święte - Jeruzalem Nowe ujrzałem zstępujące z nieba od Boga, przystrojone jak oblubienica zdobna w klejnoty dla swego męża.
Obj 21:3 I usłyszałem donośny głos mówiący od tronu: Oto przybytek Boga z ludźmi: i zamieszka wraz z nimi, i będą oni jego ludem, a On będzie Bogiem z nimi.


Mówi o tym również najnowszy Katechizm Kościoła Katolickiego:

"1044 W tym nowym świecie597, w niebieskim Jeruzalem, Bóg będzie miał swoje mieszkanie pośród ludzi. „I otrze z ich oczu wszelką łzę, a śmierci już odtąd nie będzie. Ani żałoby, ni krzyku, ni trudu już odtąd nie będzie, bo pierwsze rzeczy przeminęły" (Ap 21, 4)598."

Dlatego nie należy szukać jakiegoś innego miejsca zbawienia dla kogokolwiek niż niebieskie Nowe Jeruzalem zstępujące z nieba. Z takich spekulacji rodzą się sekty, czego przykładem są "Świadkowie Jehowy", którzy porobili sobie kasty: ci lepsi pójdą do nieba, a ci gorsi będą na ziemi. Oni to właśnie wymyślili, że w ośmiu błogosławieństwach Pan Jezus głosi różne miejsca zbawienia. Mylą się, o czym niżej.

Mat 5:1-12
(1) A Jezus, widząc tłumy ludzi, wstąpił na górę; i gdy usiadł, przystąpili do Niego Jego uczniowie.
(2) I otworzył swoje usta, uczył ich, mówiąc:
(3) Błogosławieni ubodzy w duchu; albowiem ich jest Królestwo Niebios.
(4) Błogosławieni, którzy się smucą; albowiem oni będą pocieszeni.
(5) Błogosławieni łagodni; albowiem oni odziedziczą ziemię.
(6) Błogosławieni, którzy łakną i pragną sprawiedliwości; albowiem oni będą nasyceni.
(7) Błogosławieni miłosierni; albowiem oni dostąpią miłosierdzia.
(8) Błogosławieni czystego serca; albowiem oni będą oglądać Boga.
(9) Błogosławieni czyniący pokój; albowiem oni będą nazwani synami Bożymi.
(10) Błogosławieni, którzy cierpią prześladowanie dla sprawiedliwości; albowiem ich jest Królestwo Niebios.
(11) Błogosławieni jesteście, gdy was będą lżyć i prześladować, i kłamliwie mówić przeciwko wam wszelkie zło ze względu na mnie;
(12) Radujcie się i weselcie się; albowiem zapłata wasza obfita jest w niebie; tak bowiem prześladowali proroków, którzy byli przed wami.


Czy ten fragment ukazuje osiem różnych nadziei dla ośmiu różnych grup zbawionych? Czy raczej osiem błogosławieństw dla jednej grupy zbawionych?

Skoro łagodni odziedziczą ziemię, to czy żaden łagodny nie odziedziczy nieba? Przecież to absurd.

Żeby zrozumieć myśl Jezusa, trzeba rozważyć podobne sformułowania w Księdze Objawienia. Pan Jezus mówi tu w podobny sposób jak w ośmiu błogosławieństwach, to znaczy daje zwycięzcom obietnice:

Obj 2:7
(7) ... Temu, co zwycięży, dam jeść z drzewa życia, które jest pośrodku raju Bożego.

Obj 2:11
(11) ... Kto zwycięży, nie dozna szkody od drugiej śmierci.

Obj 2:17
(17) ... Temu, co zwycięży, dam jeść z ukrytej manny, i dam mu biały kamyk, a na tym kamyku napisane nowe imię, którego nikt nie zna, oprócz tego, który je przyjmuje.

Obj 2:26-28
(26) A kto zwycięży i zachowa aż do końca moje czyny, dam mu władzę nad poganami.
...
(28) I dam mu gwiazdę poranną.

Obj 3:5
(5) Kto zwycięży, ten będzie obleczony w białe szaty, i nie wymażę jego imienia z księgi życia, i wyznam jego imię przed obliczem mojego Ojca i przed Jego aniołami.

Obj 3:12
(12) Kto zwycięży, uczynię go filarem w świątyni Boga mojego, i już z niej nie wyjdzie; i napiszę na nim imię Boga mojego, i imię miasta Boga mojego, nowej Jerozolimy, która zstępuje z nieba od Boga mojego, i moje nowe imię.

Obj 3:21
(21) Kto zwycięży, dam mu usiąść ze mną na moim tronie, jak i ja zwyciężyłem i usiadłem z Ojcem moim na Jego tronie.


Widzimy tu wiele różnych sformułowań. Przy złej woli można by tak przekręcić sens, że słuchacze zobaczyliby tu nie jedną, ale dwie lub nawet więcej różnych form i miejsc zbawienia. Ślepy nauczyciel mógłby zacząć tu różnicować i fantazjować, że np. jedni zamieszkają na gwieździe ("dam mu gwiazdę poranną"), inni będą na tronie Pana ("dam mu usiąść ze mną na moim tronie"), jeszcze inni będą jedynie filarami świątyni, a nie z Panem na tronie ("uczynię go filarem w świątyni Boga mojego"). A przecież Pan Jezus mówi tu o różnych aspektach jednej nadziei dla wszystkich zbawionych. Czasami po prostu używa różnych sformułowań, by wyrazić to samo. Na przykład usiąść na tronie Jezusa znaczy to samo, co otrzymać władzę nad poganami. Być filarem w świątyni znaczy po prostu być dla Boga kimś wartościowym, ważnym - w świątyni, tzn. w Jego obecności, w jedności z Nim. Dać gwiazdę poranną, to dać zmartwychwstanie w Chrystusie. Te i inne sformułowania mówią po prostu o różnych aspektach tego samego jednego zbawienia.

Podobnie w Mat 5:1-12 Jezus mówi o jednej nadziei, tylko wyraża to na różne sposoby. Nie tylko ubodzy w duchu wejdą do Królestwa Niebios, tj. do Nowego Jeruzalem. Wejdą tam również ci, którzy się smucą itd.


Pt cze 07, 2019 9:52 pm
Zobacz profil
Niesamowity Gaduła
Niesamowity Gaduła

Dołączył(a): Śr sie 01, 2018 12:38 pm
Posty: 1719
Płeć: mężczyzna
wyznanie: katolik w pełnej łączności z papieżem
Odpowiedz z cytatem
Post Re: Trudne fragmenty Pisma Świętego
Dzieki.
Pozostaje tylko kwestia drugiej smierci, bo jesli ta nowa ziemia jest juz miejscem docelowym i ci ktorzy na niej beda wyprzedzaja innych o 1000lat.
Jaki jest cel tego wyprzedzenia bo z pewnoscia 1000 lat wobec wiecznosci to mniej niz kropla w oceanie.

_________________
Nie wyrazam zgody na pozaforumowe uzycie moich wypowiedzi osobom nie zgadzajacym sie z trescia.


Pt cze 07, 2019 10:25 pm
Zobacz profil
Dyskutant
Dyskutant

Dołączył(a): Pn sie 18, 2014 7:51 pm
Posty: 349
Płeć: mężczyzna
wyznanie: katolik w pełnej łączności z papieżem
Odpowiedz z cytatem
Post Re: Trudne fragmenty Pisma Świętego
sam2 napisał(a):
Dzieki.
Pozostaje tylko kwestia drugiej smierci, bo jesli ta nowa ziemia jest juz miejscem docelowym i ci ktorzy na niej beda wyprzedzaja innych o 1000lat.
Jaki jest cel tego wyprzedzenia bo z pewnoscia 1000 lat wobec wiecznosci to mniej niz kropla w oceanie.

Czy mógłbyś doprecyzować kwestię?


So cze 08, 2019 10:03 am
Zobacz profil
Dyskutant
Dyskutant

Dołączył(a): Pn sie 18, 2014 7:51 pm
Posty: 349
Płeć: mężczyzna
wyznanie: katolik w pełnej łączności z papieżem
Odpowiedz z cytatem
Post Re: Trudne fragmenty Pisma Świętego
Wespecjan napisał(a):
Nazajutrz, gdy wyszli oni z Betanii, uczuł głód. A widząc z daleka drzewo figowe, okryte liśćmi, podszedł ku niemu zobaczyć, czy nie znajdzie czegoś na nim. Lecz przyszedłszy bliżej, nie znalazł nic prócz liści, gdyż nie był to czas na figi. Wtedy rzekł do drzewa: Niech nikt nigdy nie je owocu z ciebie! Słyszeli to Jego uczniowie.

Jak myślicie dlaczego Chrystus przeklął drzewo, które przecież zgodnie ze swoją naturą, nie mogło mieć jeszcze owoców? ...

PROROK MICHEASZ (740-700 r. p.n.e.):

"O, ja nieszczęsny! Jestem jak ten, co zbiera późne owoce lub szuka gron po winobraniu: ani jednej jagody do zjedzenia, ani jednej wczesnej figi, której tak bardzo pragnę! Nie ma już w kraju człowieka sprawiedliwego, nie ma między ludźmi nikogo uczciwego. Wszyscy czyhają na krew, jedni na drugich zastawiają sidła. Swe ręce skrzętnie przykładają do złego: zwierzchnik domaga się [podarków], sędzia jest sprzedajny, a możny wyrokuje, jak mu się podoba. Najlepszy z nich jest jak kolec, a najuczciwszy - gorszy niż krzak ciernisty. Nadchodzi dzień [zapowiadany przez] twych stróżów - twoja kara; ogarnie ich wtedy przerażenie. Nie wierzcie sąsiadowi, nie ufajcie przyjacielowi! Strzeż bram swych ust przed tą, co na twej piersi spoczywa! Bo syn znieważa ojca, córka powstaje przeciwko matce, a synowa przeciw teściowej: nieprzyjaciółmi człowieka - domownicy jego. Ja zaś z ufnością zwracam swe oczy ku Jahwe, wyglądam pomocy od Boga zbawienia mojego. Bóg mój wysłucha mnie. Niech cię mój los nie cieszy, nieprzyjaciółko moja! Bo choć upadłam - znowu się podźwignę, choć siedzę w ciemności - Jahwe jest moją światłością. Będę znosiła gniew Jahwe, bom przeciw Niemu zgrzeszyła, aż weźmie w ręce moją sprawę i przywróci mi moje prawa; On mnie wywiedzie ku światłu i doznam Jego sprawiedliwości." (Micheasza 7:1-9)

PROROK JEREMIASZ (prorokował do 585 p.n.e.):

"Czemuż ten lud się odwraca, Jeruzalem wciąż trwa w odstępstwie? Mocno trzymają się fałszu, odmawiają powrotu. Przysłuchiwałem się i słyszałem: mówią rzeczy niewłaściwe i nikt nie okazuje żalu za swą niegodziwość, ażeby wyznać: "Cóżem uczynił!" Bo nie zawraca w swoim rozpędzie, jak koń rozjuszony wśród walki. Nawet bocian w przestworzach zna ustalone swe pory, synogarlica, jaskółka i żuraw przestrzegają czasu swego przylotu, ale lud mój nie zna Prawa Jahwe. Jakże twierdzicie: "Mądrzy jesteśmy i Prawo Jahwe jest przy nas"? - Istotnie, [lecz] oto w fałsz je zamienił fałszywy rylec pisarzy! Okryci wstydem są mędrcy, przerażeni, pojmani. Oto słowem Jahwe wzgardzili i jakąż to mają mądrość? Dlatego niewiasty ich wydam obcym, ich pola - [nowym] właścicielom. Albowiem wszyscy, od małych do wielkich, gonią za zyskiem i od proroka aż do kapłana każdy uprawia oszustwo. Powierzchownie tylko leczą ruinę ludu mojego, wołając: "Pokój! Pokój!" Ale nie ma pokoju! Zawstydzą się [może], że popełnili rzecz wstrętną? Ależ bynajmniej! Wstyd ich nie ogarnia, nie potrafią się nawet rumienić. Dlatego zginą wraz z ginącymi, runą, kiedy ich karą nawiedzę - wyrok Jahwe. Do zbiorów się u nich zabiorę - wyrok Jahwe - nie będzie gron na winnym krzewie ani też fig na drzewie figowym, nawet liście powiędną (i wydam je przechodniom)." (Jeremiasza 8:5-13)

PAN JEZUS:

"I opowiedział im taką przypowieść: Pewien człowiek miał drzewo figowe zasadzone w swojej winnicy. Przyszedł i szukał na nim owocu, lecz nie znalazł. Wtedy powiedział do rolnika: Oto od trzech lat przychodzę, szukając owocu na tym drzewie figowym, lecz nie znajduję. Zetnij je, bo po co ziemię na darmo zajmuje? Lecz on mu odpowiedział: Panie, zostaw je jeszcze na ten rok, aż je okopię i obłożę nawozem. Może wyda owoc, a jeśli nie, wtedy je zetniesz." (Ew. Łukasza 13:6-9) [Ks. Wujek: "Może to aluzja do trzech lat publicznego zawodu P. Jezusa"]

KOMENTARZ:

"Uschnięcie figi było czynnością symboliczną, tym bardziej, że (Mr 11,13) nie był to czas owoców. Drzewo skazane na wieczną bezpłodność przedstawia niewierną część Izraela." (Nowy Testament w przekładzie Jakuba Wujka z komentarzem, w. 1936 r.)

Leon Wielki (V wiek): "Prócz owego zdania Apostoła, które porównywa ludzi nieobfitujących w owoce pobożności do drzew pustych, odstraszającym przykładem nieowocowania jest także owa figa, skazana przez Pana Jezusa na wieczną bezpłodność za to, że nie miała owocu dla zaspokojenia głodnego. Rozumieć stąd mamy, że kto łaknącego nie pokrzepi, odmawia chleba Chrystusowi, boć on powiedział, że Jemu się świadczy, co ubogim się daje. Do takich drzew, obarczonych przekleństwem, Sędzia powie: „Idźcie ode mnie przeklęci w ogień wieczny, zgotowany diabłu i aniołom jego. Albowiem łaknąłem, a nie daliście mi jeść, pragnąłem, a nie daliście mi pić“ itd. (Mt. 25, 41). Każdy z dobrych uczynków jest tutaj dlatego osobno wymieniony, abyśmy zauważyli, że kto chociaż część ich praktykuje, dostąpi miłosierdzia. Przeciwnie zaś dusza, zgoła nieużyta dla bliźnich, będzie drzewem bez owocu, gdy się okaże, że miłość była jej obca zupełnie." (Mowa 18)


So cze 08, 2019 10:19 am
Zobacz profil
Online
Niesamowity Gaduła
Niesamowity Gaduła

Dołączył(a): Pn sty 11, 2016 2:18 am
Posty: 3825
Płeć: mężczyzna
wyznanie: nie chcę podawać
Odpowiedz z cytatem
Post Re: Trudne fragmenty Pisma Świętego
jotef,
Syntetyzuj proszę te długie tekstym które powklejałeś - swoimi własnymi słowami.

Jeśłi nie wiesz, to jest forum dyskusyjne a nie forum kopiuj-wklej. Cytaty, łącza internetowe powinny generalnie służyć wsparciu czy jako referencja do swoich własnych tekstów. I powinny zajmować mniej miejsca niż to co napisałeś.


So cze 08, 2019 11:15 am
Zobacz profil
Niesamowity Gaduła
Niesamowity Gaduła

Dołączył(a): Śr sie 01, 2018 12:38 pm
Posty: 1719
Płeć: mężczyzna
wyznanie: katolik w pełnej łączności z papieżem
Odpowiedz z cytatem
Post Re: Trudne fragmenty Pisma Świętego
jotef napisał(a):
sam2 napisał(a):
Dzieki.
Pozostaje tylko kwestia drugiej smierci, bo jesli ta nowa ziemia jest juz miejscem docelowym i ci ktorzy na niej beda wyprzedzaja innych o 1000lat.
Jaki jest cel tego wyprzedzenia bo z pewnoscia 1000 lat wobec wiecznosci to mniej niz kropla w oceanie.

Czy mógłbyś doprecyzować kwestię?

Niepotrzebnie pisalem o drugiej smierci i to zrobilo pytanie niezrozumiale.
Chodzi o to ze sad ostateczny bedzie dopiero po uplywie tys. lat i gdy ci na nowej ziemi beda inni jeszcze nie powstana az mine 1000 lat.

_________________
Nie wyrazam zgody na pozaforumowe uzycie moich wypowiedzi osobom nie zgadzajacym sie z trescia.


So cze 08, 2019 1:42 pm
Zobacz profil
Dyskutant
Dyskutant

Dołączył(a): Pn sie 18, 2014 7:51 pm
Posty: 349
Płeć: mężczyzna
wyznanie: katolik w pełnej łączności z papieżem
Odpowiedz z cytatem
Post Re: Trudne fragmenty Pisma Świętego
Wespecjan napisał(a):
jotef,
Syntetyzuj proszę te długie tekstym które powklejałeś - swoimi własnymi słowami.

Jeśłi nie wiesz, to jest forum dyskusyjne a nie forum kopiuj-wklej. Cytaty, łącza internetowe powinny generalnie służyć wsparciu czy jako referencja do swoich własnych tekstów. I powinny zajmować mniej miejsca niż to co napisałeś.

To jest forum dyskusyjne, a dyskutować można na same cytaty.


So cze 08, 2019 7:07 pm
Zobacz profil
Dyskutant
Dyskutant

Dołączył(a): Pn sie 18, 2014 7:51 pm
Posty: 349
Płeć: mężczyzna
wyznanie: katolik w pełnej łączności z papieżem
Odpowiedz z cytatem
Post Re: Trudne fragmenty Pisma Świętego
sam2 napisał(a):
jotef napisał(a):
sam2 napisał(a):
Dzieki.
Pozostaje tylko kwestia drugiej smierci, bo jesli ta nowa ziemia jest juz miejscem docelowym i ci ktorzy na niej beda wyprzedzaja innych o 1000lat.
Jaki jest cel tego wyprzedzenia bo z pewnoscia 1000 lat wobec wiecznosci to mniej niz kropla w oceanie.

Czy mógłbyś doprecyzować kwestię?

Niepotrzebnie pisalem o drugiej smierci i to zrobilo pytanie niezrozumiale.
Chodzi o to ze sad ostateczny bedzie dopiero po uplywie tys. lat i gdy ci na nowej ziemi beda inni jeszcze nie powstana az mine 1000 lat.

Tu trzeba przypomnieć, że pierwszy Kościół nauczał o Tysiącletnim Królestwie Chrystusa, którego początkiem ma być Jego Powtórne Przyjście. Natomiast później Kościół uznał za słuszne nie głosić tej nauki. Dlaczego? Po pierwsze z powodu pism Orygenesa lub pseudo-Orygenesa, gdzie alegoryzowano naukę o Tysiącleciu. Po drugie z powodu lęku przed fałszywymi Mesjaszami, którzy w oparciu o tę naukę mogli chcieć budować Tysiącletnie Królestwo w doczesności. Montaniści próbowali zawłaszczyć naukę o Millenium, podobnie jak dziś np. Świadkowie Jehowy, gdzie sprowadza się tę naukę do absurdu przez heretycki kontekst. Jednak Orygenes zadał nauce o Millenium ciosy mocniejsze, bo zrobił to za pomocą filozofowania.

Kościół odrzucił takie gnostycko-neoplatońskie nauki Orygenesa jak preegzystencja dusz i ich późniejsze wcielenie w ludzi, zaprzeczanie dosłowności Raju z Księgi Rodzaju, zaprzeczanie materialności ciała Adama, zaprzeczanie zmartwychwstaniu ciał. Orygenes ukuł nawet naukę, że Diabeł zostanie w końcu zbawiony. Te nauki Kościół odrzucił i potępił Orygenesa jako heretyka. "Kto nie odrzuca Ariusza... ...Orygenesa... ...wraz z ich bezbożnymi pismami... ...niech będzie przeklęty" (Sobór Konstantynopolitański II, 553r.). Co dziwne, Kościół nie odrzucił nauki Orygenesa przeciw Tysiącletniemu Królestwu Chrystusa.

Co mówi Przekaz (Tradycja) Kościoła o Millenium? Jak nauczali na ten temat Ojcowie Kościoła?

Ireneusz z Lyonu (II wiek), uczeń Polikarpa, ucznia apostoła Jana, daje takie świadectwo:

"33.1 Dlatego, gdy zbliżył się do męki, aby zwiastować dobrą nowinę o otwarciu dziedzictwa Abrahamowi i tym, którzy z nim byli, gdy wypowiadał słowa dziękczynienie nad kielichem i pił z niego oraz dał uczniom, mówił „pijcie z niego wszyscy. To jest Krew moja nowego przymierza, która będzie wylana za wielu na odpuszczenie grzechów. Mówię wam, nie będę pił odtąd z tego owocu winnego szczepu aż do owego dnia, gdy go z wami pił będę nowy w królestwie Ojca mego” (Mt 26,27–29). Tak więc będzie go pił w dziedzictwie ziemi, tej ziemi, którą sam odrodzi i przywróci do pierwotnego stanu dla posługi chwały synów Bożych; tak jak to mówi Dawid: „Odnowi oblicze ziemi”. Przyrzekając pić go ze szczepu winnego razem ze swymi uczniami, ukazuje dwie sprawy: dziedzictwo ziemi, w którym wypije z nowego szczepu winnego, i cielesne zmartwychwstanie jego uczniów. To bowiem ciało powstanie na nowo i to ono weźmie nowy kielich. A więc nie można tego rozumieć, że w miejscu ponad niebiosami będzie pił razem z uczniami ze szczepu winnego, bo przecież ci, którzy są bez ciała, nie piją. Przeciwnie, to właściwością ciała, a nie ducha jest przyjmować napój z winorośli.
(...)
Błogosławieństwo, o którym mamy mówić, dotyczy bez wątpienia czasów panowania, gdy panować będą sprawiedliwi, powstali z martwych [w pierwszym zmartwychwstaniu w momencie Paruzji - j.], gdy odnowione i wolne stworzenie będzie przynosić obfitość owoców wszelkiego pożywienia dzięki rosie niebieskiej i tłustości ziemi.
Jak wspominają prezbiterzy, którzy widzieli Jana, ucznia Pańskiego, że słyszeli od niego, iż Pan nauczał o owych czasach. Mówił więc: „Nadejdą dni, w których winorośle rodzić będą, każda po dziesięć tysięcy szczepów, a każdy z szczepów będzie miał dziesięć tysięcy pędów, a każdy z pędów po dziesięć tysięcy gałązek, a każda gałązka po dziesięć tysięcy kiści, a każda z kiści mieć będzie po dziesięć tysięcy winogron, każde wytłoczone grono da dwadzieścia pięć miar wina, Jeśli ktoś z owych świętych zerwie jedną kiść, inna kiść zawoła: jestem lepsza, mnie weź, przeze mnie błogosław Pana. Podobnie i ziarno pszenicy wyda dziesięć tysięcy kłosów, a każdy kłos zawierać będzie dziesięć tysięcy ziaren, zaś każde ziarno przyniesie pięć dwufuntowych miar czystej mąki. Te same miary odpowiednie dla siebie osiągać będą pozostałe owoce, nasiona i zioła. Wszystkie zwierzęta, korzystając z pokarmów, jakie daje im ziemia, będą żyły w pokoju i wzajemnej zgodzie i będą całkowicie poddane ludziom.
33,4. Świadczy o tym także Papiasz, słuchacz Jana, współczesny Polikarpa, człowiek czcigodny, napisał w czwartej księdze swoich pism; istnieje bowiem pięć ksiąg napisanych przez niego. Ten właśnie dodaje: „Wszystko to jest do wierzenia dla wierzących”. Gdy Juda jednak wątpił i pytał, w jaki sposób Bóg może stworzyć tego rodzaju owoce, Pan powiedział: „Zobaczą to ci, którzy dożyją tych czasów”. Czasy te zapowiadał prorok Izajasz w słowach: „wilk będzie mieszkał z jagnięciem, a leopard z koźlęciem będą leżeć, cielę, byk i lew razem będą się paść, a mały chłopiec będzie je poganiał. Cielę i niedźwiedź będą się paść razem i razem będą ich dzieci, lew i wół będą jeść słomę. A mały chłopiec włoży swą rękę do nory żmij i do jamy małych żmij. I nie będą źle czynić ani nie będą mogli zabijać kogoś na świętej górze mojej” (Iz 11,6–9). I jeszcze raz powtarza i mówi: „wówczas wilki i jagnięta będą się paść razem i lew jak wół będzie jadł słomę, żmija zaś ziemię jak chleb i nie będą zabijać ani szkodzić na świętej mojej górze, mówi Pan” (Iz 65,25). Wiem dobrze, że niektórzy starają się wyjaśnić te teksty w odniesieniu do dzikich, którzy jako wierni pochodzą z różnych ludów i odznaczają się różnymi działaniami i gdy uwierzyli, zgadzają się ze sprawiedliwymi. Ale jeśli nawet dotyczy to niektórych ludzi, którzy z różnych ludów doszli do jednego przekazu wiary, to niemniej jednak w zmartwychwstaniu sprawiedliwych powiedziano to także o zwierzętach. Bo powiedziano: „Bóg bogaty we wszystkim”. Gdy zostanie przywrócone stworzenie, trzeba, aby wszystkie zwierzęta słuchały i były poddane człowiekowi, żeby wróciły do swego pierwotnego pokarmu danego przez Boga i by jak przed nieposłuszeństwem [Adama] były poddane Adamowi i jadły tylko owoce ziemi. Inaczej nie da się wyjaśnić tego, że lew ma jadać słomę. Oznacza to jednak wielkość i obfitość owoców. Jeśli więc lew jako zwierzę będzie jadł słomę, to jaka będzie pszenica, skoro jej słoma będzie stosowana jako pożywienie dla lwów?
34.1. Także Izajasz wyraźnie zwiastował, że radość taka nastąpi w dniu zmartwychwstania sprawiedliwych, gdy mówił: „Zmartwychwstaną umarli i powstaną ci, co są w grobach i rozradują się ci, którzy przebywają na ziemi. Rosa bowiem, która jest w tobie, jest dla nich uleczeniem” (Iz 26,19). Ezechiel mówi to samo: „Oto ja otworzę groby wasze i wywiodę was z grobów waszych i wprowadzę was do ziemi Izraela. I poznacie, że ja jestem Pan, gdy otworzę groby wasze i wywiodę z grobów mój lud i dam ducha mego w was i będziecie żyli i umieszczę was w waszej ziemi i poznacie, że ja jestem Panem” (Ez 37,12–14). Ten sam prorok mówi także: „To mówi Pan: Zgromadzę Izraela spośród wszystkich narodów, wśród których zostali rozproszeni, i zostanę uświęcony w oczach ludzi narodów i będą mieszkać na swej ziemi, którą dałem słudze memu Jakubowi. I będą mieszkać w niej bezpiecznie i będą budować domy i sadzić winnice i będą mieszkać bezpiecznie, gdy uczynię sąd nad wszystkimi, którzy ich znieważali, nad tymi, którzy są z ich otoczenia i poznają, że ja jestem Pan, ich Bóg i Bóg ich ojców” (Ez 28, 25–26). Ukazaliśmy przed chwilą, że Kościół jest pokoleniem Abrahama. Dlatego, abyśmy wiedzieli, że w Nowym Testamencie to nastąpi, to, że ze wszystkich narodów zbierze tych, którzy będą zbawieni, że z kamieni wzbudzi synów Abrahama (por. Mt 3,9), Jeremiasz tak mówi: „Oto dni idą, mówi Pan, i nie powiedzą więcej: żyje Pan, który wywiódł synów Izraelowych z ziemi egipskiej” lecz „żyje Pan, który wyprowadził synów Izraelowych z ziemi północnej i ze wszystkich krain, w których byli wypędzeni, i który przywróci ich w ich ziemi, w tej, którą dał ich ojcom” (Jr 16,14–15; 23,7–8.).
34,2. Całe stworzenie według postanowienia Bożego wzrasta i zmierza do pełni, aby przynieść takie właśnie dojrzałe owoce. Mówi o tym Izajasz: „I będzie na każdej górze wysokiej i na każdym pagórku wyniosłym strumień wody w owym dniu, gdy zginie wielu, gdy upadną mury. I będzie światło księżyca jak światło słońca, a światło słońca siedmiokrotne w dniu, w którym Pan uleczy ranę ludu swego i ból jego uderzenia uzdrowi” (Iz 30,25–26). „Bólem uderzenia” jest to uderzenie, które dotknęło człowieka na początku, gdy był nieposłuszny w Adamie, tym jest śmierć, którą Bóg uleczył, wzbudzając nas w zmartwychwstaniu spośród umarłych i ustanawiając nas dla dziedzictwa ojców, według błogosławieństwa Jafeta i że będzie zamieszkiwał w domach Sema (Rdz 9,27). Izajasz mówi ponownie: „ I będziesz pokładał nadzieję w Panu i wprowadzę cię ku dobrodziejstwom ziemi i nakarmię cię dziedzictwem Jakuba, ojca twego” (Iz 58,14). To samo mówi także Pan w słowach: „Błogosławieni owi słudzy, których pan przyszedłszy znajdzie czuwającymi, zaprawdę mówię wam, że się przepasze i każe im usiąść za stołem i przechodząc, będzie im służył. I jeśliby przyszedł o wieczornej straży i tak ich znalazł, błogosławieni owi słudzy, ponieważ każe im usiąść za stołem i będzie im służył, czy to będzie o drugiej, czy o trzecie straży, błogosławieni są” (Łk 12,37–38). To samo w Apokalipsie mówi Jan: „Błogosławiony i święty, kto ma udział w pierwszym zmartwychwstaniu” (Ap 20,6). Czas ten zwiastował także Izajasz, a nastąpią takie oto wydarzenia:
„I powiedziałem – mówi – »Dokądże Panie?« Aż będą spustoszone miasta, pozbawione mieszkańców i ziemia zostanie pusta. I po tych wydarzeniach Pan przedłuży [dni] ludzi, a ci, którzy będą pozostawieni, rozmnożą się na ziemi” (Iz 6,11–12). Także Daniel mówi to samo: „I panowanie, i władza, i wielkość królów, którzy są pod niebem, zostały dane świętym Najwyższego, jego królestwo jest królestwem wiecznym i wszyscy królowie będą mu służyć i słuchać go” (Dn 7,27). Aby nie sądzono, że obietnica ta nie została wypowiedziana o tym czasie, prorok powiedział: „A ty idź i wejdź do twego dziedzictwa w wypełnieniu dni” (Dn 12,13).
34,3. Obietnice zostały skierowane nie tylko do proroków i ojców, lecz także do kościołów zebranych spośród pogan. Kościołom tym Duch daje nazwę „wysp”, gdyż znajdują się jakby wyspy pośrodku zamieszania, cierpią z powodu burzy bluźnierstw, gdyż są portem zbawienia dla ludzi w niebezpieczeństwie i schronieniem dla tych, którzy kochają prawdę i starają się uniknąć Bythosa, to jest otchłani błędu 75. Jeremiasz mówi w ten sposób: „Słuchajcie słowa Pańskiego, narody, i opowiadajcie na wyspach, które są daleko. Mówcie: Ten, który rozproszył Izraela, zbierze go i będzie go strzegł jak pasterz swą trzodę, bo Pan odkupił Jakuba i wybawił go z ręki mocniejszego. I przyjdą i cieszyć się będą na górze Syjon i zbiorą się do dóbr Pana, ku ziemi zboża, wina i owoców, bydła i owiec i będzie ich dusza jak drzewo przynoszące owoce i nie będą już więcej pragnąć. I wtedy będą się weselić panny w zgromadzeniu młodzieńców i starcy będą się weselić i obrócę płacz ich w radość i pocieszę ich. Umocnię i upoję duszę kapłanów, synów Lewiego, a lud mój będzie nasycony moimi darami” (Jr 31,10–14). Ukazaliśmy już w poprzedniej księdze, że lewitami i kapłanami są wszyscy uczniowie Pana, ci, którzy nie przestrzegają szabatu i są bez winy. Tego rodzaju obietnice oznaczają w sposób zupełnie oczywisty ucztowanie tego stworzenia w królestwie sprawiedliwych, które Bóg obiecał urządzić.
34,4. Izajasz mówi także o Jerozolimie i o tym, który w niej rządzi: „Oto co mówi Pan: Błogosławiony, kto ma potomstwo na Syjonie i domowników w Jerozolimie. Oto bowiem król sprawiedliwy będzie królował i książęta będą rządzić ze sprawiedliwością” (Iz 31,9–32,1 LXX). O przygotowaniu zaś do odnowienia budowy mówi: „Oto ja przygotuję dla ciebie kamień węgielny i fundamenty twoje z szafiru i baszty twoje postawię z jaspisu i bramy twoje z rzeźbionego kamienia, a twoje wały z wybranych kamieni. Wszyscy twoi synowi zostaną pouczeni przez Boga, twoje dzieci będą żyły w wielkim pokoju, a ty będziesz odbudowana w sprawiedliwości” (Iz 54,11–14). I znów ten sam prorok mówi: „Oto ja stwarzam Jerozolimę na radość i lud mój na wesele. I radować się będę w Jerozolimie i weselić się będę w ludzie moim i nie będzie w nim więcej słychać głosu narzekania ani krzyku wołania, nie będzie już więcej człowieka przedwcześnie zmarłego ani starca, który by nie ukończył lat swoich, bo młody człowiek umrze jako stuletni, a grzesznik, który umrze, będzie miał sto lat i zostanie przeklęty. I pobudują domy i będą mieszkać i nasadzą winnice i będą jeść ich owoce. I nie będą budować, żeby inni mieszkali, i nie będą sadzić, aby inni jedli owoce. Bo dni mego ludu będą jak dni drzewa życia, będą korzystać z dzieł swoich rąk” (Iz 65,18–22 LXX).
35,1. Gdyby niektórzy próbowali rozumieć te proroctwa w znaczeniu alegorycznym, to nie będą mogli znaleźć we wszystkich zgodności i zostaną pokonani przez same cytaty, które mówią: „gdy będą spustoszone miasta bez ludności, tak że nie będą zamieszkałe, a domy podobnie pozostaną bez ludzi, gdy ziemia pusta zostanie opuszczona” (Iz 6, 11). „Oto bowiem – mówi Izajasz – nadejdzie dzień pański bez uleczenia, pełen gniewu i zapalczywości, aby obrócić ziemię w pustynię i zetrzeć z niej grzeszników” (Iz 13,9). I znów mówi: „Niech zostanie usunięty bezbożny, aby nie oglądał chwały Pana” (Iz 26, 10 LXX). A gdy się to stanie, „Bóg – powiada – przedłuży [dni] ludzi i ci, którzy byli opuszczeni, rozmnożą się na ziemi” (Iz 6,12 LXX). „I pobudują domy i będą mieszkać i nasadzą winnice i będą jeść owoce” (Iz 65,21). Te wszystkie proroctwa bezsprzecznie zostały powiedziane o zmartwychwstaniu sprawiedliwych, które nastąpi po nadejściu Antychrysta i wytraceniu wszystkich pogan, poddanych jego władzy. Sprawiedliwi będą królować na ziemi, wzrastając z oglądu Pana i dzięki Niemu będą się przyzwyczajać do pojmowania chwały Boga Ojca, a w Królestwie dostąpią przestawania ze świętymi aniołami oraz łączności i jedności duchowych bytów. Ci zaś, których Pan zastanie w ciele, gdy wyczekują go z niebios, znoszą cierpliwie smutek, którzy uszli z rąk Nieprawego, są właśnie tymi, o których mówi prorok: „opuszczeni rozmnożą się na ziemi”. Tych właśnie spośród pogan przygotuje Bóg do tego, żeby pozostawieni mogli się rozmnożyć na ziemi, żeby byli rządzeni przez świętych i służyli w Jerozolimie." (AH V)

Tyle Przekaz. Naukę Ireneusza rozumiem tak: po objawieniu się Antychrysta i okresie męczeństwa Kościoła nastąpi wstrząs kosmiczny opisany w Ew. Mateusza 24. Po tym wstrząsie nastąpi widzialne dla wszystkich Powtórne Przyjście Pana Jezusa, który zmartwychwzbudzi ciała umarłych zbawionych i przemieni ciała żyjących zbawionych (1 Kor. 15:52). Ci ludzie nie będą już podlegać śmierci, bo będą uczestnikami pierwszego zmartwychwstania (Apokalipsa 20:5-6). W następnych dniach Pan Jezus rozprawi się z Antychrystem i ze światem (2 Tes. 2:8; Apokalipsa 19:19-21). Jednak Ireneusz pisze, że nie wszyscy zostaną uśmierceni. W ostatnich zacytowanych wyżej zdaniach Ireneusz mówi, że jacyś ludzie zostaną ocaleni i przejdą w swoich ciałach do Tysiącletniego Królestwa. Być może będą to ci, którzy nawrócili się tuż przed Powtórnym Przyjściem, ale nie zdążyli przejść próby wiary. Tacy przeszliby do Tysiącletniego Królestwa, które w moim rozumieniu byłoby odpowiednikiem Czyśćca. Są bowiem na świecie ludzie, którzy 1) przyjęli Chrystusa i wytrwali w próbach; są tacy, którzy 2) Go odrzucili; ale są też tacy, którzy 3) nie mogli Go przyjąć z powodu np. niepełnosprawności umysłowej, albo tacy, którzy przyjęli Go w ostatniej chwili, zbyt pobieżnie, a w dodatku ich wiara nie została wypróbowana. Tysiąclecie byłoby takim jakby Czyśćcem dla tych z punktu 3), których zastanie Chrystus, gdy przyjdzie. Bo oto przychodzi Pan i ma przed sobą te trzy grupy ludzi. Co ma zrobić z ludźmi z grupy trzeciej? A doliczyć do niej trzeba by jeszcze niczego nieświadome dzieci niewierzących. Czy Bóg ma ich wszystkich uśmiercić wraz ze światem? Albo czy ma ich włączyć do grona wierzących i wypróbowanych, którzy otrzymują nieśmiertelność bezwzględną w pierwszym zmartwychwstaniu? Gdyby Jezus dał nieśmiertelność ludziom niewypróbowanym, niedoszlifowanym, wtedy Nowe Jeruzalem byłoby powtórką z obecnego świata. Wydaje się, że konieczną rzeczą jest przenieść takich ludzi do fazy przejściowej między tym światem a światem przyszłym doskonałym. Taką fazą przejściową dla ludzi z grupy trzeciej byłoby Tysiącletnie Królestwo, rządzone przez zmartwychwstały i nieśmiertelny już Kościół. Ten Tysiącletni okres "Czyśćca" zakończyłaby ostateczna próba, polegająca na uwolnieniu Szatana z Otchłani (Apokalipsa 20:7-10) - po to, by ludzie z grupy trzeciej przeszli próby, tak jak musimy przez nie przejść my dziś (Dzieje Ap. 14:22; 2 Tym. 2:15; Jakuba 1:12). Wtedy owi wypróbowani ludzie otrzymaliby nieśmiertelność i dołączyliby do Kościoła. Byłby to dzień ósmy ludzkości, "nowe niebo i nowa ziemia", kiedy to "śmierci już nie będzie" (Apokalipsa 21:4). Tak rozumiem naukę Ireneusza, ale nie tylko jego, bo o Millenium nauczali Papiasz, wczesnochrześcijański List Barnaby, Justyn Męczennik, Hipolit, Tertulian, Laktancjusz, Metody z Olimpu, Wiktoryn z Pettau, Kommodian i inni.


So cze 08, 2019 7:15 pm
Zobacz profil
Niesamowity Gaduła
Niesamowity Gaduła

Dołączył(a): Śr sie 01, 2018 12:38 pm
Posty: 1719
Płeć: mężczyzna
wyznanie: katolik w pełnej łączności z papieżem
Odpowiedz z cytatem
Post Re: Trudne fragmenty Pisma Świętego
Bog zaplac jotef.
Zastanawiajace jest dlaczego to nie jest zawarte w naukach wiary, chocby na lekcjach religii.
Z drugiej strony jest to tez zastanawiajace jak duzy wplyw wywieraja heretyckie przekrecania Pism na to czego i jak naucza Kosciol.
Mysle ze wiele takich perelek z Pism jest pomijanych i nawet wielu ksiezy ucieka od tych tematow.
Niedawno byly tu tematy w ktorych to wlasnie bylo by konkretnym i wystarczajacym wyjasnieniem.
Praktycznie nie potrzeba pisac wiecej nowych ksiazek bo to co potrzebne jest juz spisane, tylko ze albo zapomniane, albo nie bylo dostatecznie rozumiane.
W sumie to nowa ziemia jest fizyczna realizacja obitnic zawartych w Blogoslawienstwach.
Jeszcze raz Bog zaplac.

_________________
Nie wyrazam zgody na pozaforumowe uzycie moich wypowiedzi osobom nie zgadzajacym sie z trescia.


So cze 08, 2019 9:50 pm
Zobacz profil
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 242 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1 ... 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14 ... 17  Następna strona


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 7 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów

Szukaj:
Skocz do:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL